De balans op maken

Eind van het jaar maak ik altijd weer de balans op van het afgelopen jaar. Een goede balans moet ik zeggen, zeker tussen privé en zakelijk.

Hard gewerkt, maar met veel plezier!

Zei je vroeger: “Werk om te leven en leef niet om te werken” zeg ik tegenwoordig: “Werk zoals je leeft en leef zoals je werkt”.

Voor mij vloeit privé en werk  in elkaar over, zeker als je het over inspiratie hebt. Alles om je heen is inspirerend, als je het maar wilt zien. Niet alleen wat haar betreft, maar juist over de ontwikkelingen op gebied van beleving, en dit is overal en op elk moment. Of je nu in een restaurant zit, in een supermarkt je boodschappen doet of bij de kapper zit, het gaat over het totaal plaatje.

Van inchecken tot uit checken alles moet 1 verhaal zijn. Dit jaar hebben wij als team daar goed naar gekeken. En voor 2017 een heel nieuw plan op gezet, voor de klant en voor de medewerkers.

“Ja goede service geven” hoor ik dan zeggen, maar dat is niet iets extra’s voor de klant, dat is een verworven recht. Je onderscheiden ligt in te zijn wie jij bent en wat jij wilt uitstralen met jouw bedrijf. Dicht bij je zelf blijven en doen waar je goed in bent: “mooi haar maken”.

Zo maken we om het jaar te beginnen een rondje door de zaak, wat valt erop als je binnenkomt, de balie, de presentatie van de producten en het aanbod van tijdschriften. Jouw advies, wanneer doe je dat en waar, maar ook waarom doe je het, wordt jouw klant gewassen of gemasseerd? Wat kunnen/willen we veranderen, wat werkt en vooral wat niet! Welke muziek hoor ik in de zaak en op welk moment. In de ochtend rustig en jazz en in de middag meer uptempo.

Heeft allemaal met beleving te maken, en dan spreek ik niet alleen over mijn klant maar ook over mijn team. Voor hun is het ook een stimulans om mee te gaan in deze flow.

Hoe is het als jij zelf in jouw eigen kappersstoel gaat zitten? Wat zie je en wat valt je op? Zeker als je daar minimaal 45 min zit. Kijk door de ogen van jouw klant en bespreek het ook met de klant.

Wordt er bij het afrekenen een vervolg afspraak gemaakt en is er nazorg, qua product info en verkoop?

Ik vond b.v. zelf dat ik goede koffie had. Tot we andere kregen en ik er een paar opmerking over kreeg dat de vorige koffie toch niet zo lekker was en deze top. Had ik dat geweten was ik eerder over gestapt. Zo zie je maar ondanks dat je denkt dat je goed bezig bent, de klant dat anders ervaart.

Ga nu niet proberen om het iedere klant naar de zin te maken, maar kijk naar wat jouw eigen normen en waarden zijn. Als je ergens mee bezig bent, overleg dit met je klant en vooral met je medewerkers. Wij doen 2x per jaar zo’n tour door de zaak en dan mag iedereen zeggen wat hij/zij denkt of zou willen verbeteren. Probeer het eens en je zult verbaasd zijn wat jouw medewerkers voor iedereen in gedachten hebben.

Daarom is de balans tussen de klant en medewerkers en vooral met jou heel belangrijk!

Een kant onthoud nl niet hoe ze geknipt is maar wel wat ze op dat moment heeft beleefd, en die ervaring deelt ze makkelijker met een ander en is vaak veel belangrijker dan de behandeling zelf.

Dus zorg dat er een goede balans is tussen kwaliteit en beleven.

Ik wens je al het goede voor 2017, groet Bert

Lees meer blogs op www.kappersblog.nl